Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku, mogą od maja 2020 korzystać w Gdańsku z bezpłatnej pomocy prawnej. Z powodu epidemii koronawirusa porady udzielane są telefonicznie lub przez pocztę elektroniczną, nie jest też wymagane składanie oświadczeń o braku środków na poniesienie kosztów odpłatnej pomocy prawnej.

W połowie maja 2020 w Dzienniku Ustaw opublikowano przepisy Tarczy antykryzysowej 3.0. Są wśród nich rozwiązania, dzięki którym z nieodpłatnej pomocy prawnej skorzystają jednoosobowe firmy, narażone na skutki pandemii COVID-19.

Przepisy te rozszerzają nieodpłatną pomoc prawną na przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, niezatrudniających innych osób w ciągu ostatniego roku. To ważne, bo samozatrudnieni to – jak wynika z danych ZUS – bardzo liczna grupa przedsiębiorców: ponad 1,65 miliona osób, czyli prawie 62 proc. wszystkich płatników składek.

Dotąd z możliwości korzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej wyłączone były sprawy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia takiej działalności. Rozszerzenie tej pomocy na osoby samozatrudnione jest związane z pandemią COVID-19 i jej skutkami.
– To bardzo potrzebne rozwiązanie – mówi Sylwia Ressel, rzecznik Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku. – Dla osoby samozatrudnionej często wydanie środków na opłacenie profesjonalnego doradcy nawet w normalnych warunkach jest wysiłkiem. Dlatego to bezpłatne wsparcie jest ważne szczególnie w czasie epidemii, kiedy tak wiele firm boryka się z trudnościami. Prawnik na pewno pomoże podjąć właściwe decyzje, być może uda się dzięki temu oddalić niebezpieczeństwo zawieszenia lub zakończenia działalności gospodarczej.

W normalnych warunkach, by uzyskać to wsparcie, przedsiębiorca musi złożyć oświadczenie o braku środków na poniesienie kosztów odpłatnej pomocy prawnej oraz o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. W stanie epidemii złożenie tych oświadczeń nie jest wymagane. Porady udzielane są telefonicznie lub przez pocztę elektroniczną.

Źródło: www.gdansk.pl