Związek Miast Polskich i Unia Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza od lat włączają się w nurt działań zwiększających frekwencję w wyborach i uczestniczenia obywateli w życiu publicznym. Dobrym przykładem była kampania profrekwencyjna środowiska samorządowego „Nie śpij, bo Cię przegłosują” zorganizowana przed wyborami parlamentarnymi w 2023 roku. Przypominamy, że 15 października do urn wyborczych poszło aż 74,38 proc. społeczeństwa. Dlatego UMP i ZMP przygotowały obecnie kampanię „Co byś zrobił na swoim miejscu”, która ma wesprzeć miasta w zachęcaniu ich mieszkańców do udziału w wyborach samorządowych i w promocji aktywnych postaw obywatelskich. Nasza propozycja ma pomóc miastom w budowaniu wspólnej przestrzeni dialogu i zmian, gdzie każdy głos kształtuje oblicze naszych małych ojczyzn.
„Samorząd terytorialny stoi zwykle w cieniu krajowej polityki i partyjnych sporów, które przyciągają uwagę mediów. A to właśnie ta część administracji naszego państwa ma fundamentalny wpływ na jakość życia obywateli. Decyzje władz samorządowych przekładają się praktycznie bezpośrednio na życie Polek i Polaków. Z badań wynika, że mieszkańcy polskich miast i wsi oceniają samorządowców zdecydowanie lepiej niż polityków krajowych oraz są świadomi tego, jak wiele zależy od samorządu. Mimo tego frekwencja w wyborach samorządowych jest zazwyczaj niższa niż pozostałych powszechnych głosowaniach. Związek Miast Polskich inicjuje więc kampanię profrekwencyjną, którą chcemy zachęcić i przekonać mieszkańców do udziału w kwietniowych wyborach samorządowych” – tłumaczy Zygmunt Frankiewicz, prezes ZMP.
„Za kilka tygodni mieszkańcy małych i dużych gmin, miast, miasteczek, powiatów i województw wybiorą swoich radnych, wójtów, burmistrzów, prezydentów. Osoby te staną na czele naszych wspólnot lokalnych na następne 5 lat. Każdy oddany głos w wyborach samorządowych to najprostsza forma wypowiedzenia się na temat przyszłości naszego najbliższego otoczenia. Mam nadzieję, że z tej możliwości skorzysta jak najwięcej osób.” - podkreśla Dorota Bąbiak-Kowalska, dyrektor zarządzająca w Biurze Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza.
W tej kampanii to mieszkaniec ma być bohaterem. To jego pomysły, spostrzeżenia i marzenia o lepszej przestrzeni do życia mają stać się rzeczywistością. To okazja do zadania sobie pytania nie tylko metaforycznego, ale konkretnego i praktycznego: jakie zmiany wprowadzilibyśmy w swoim otoczeniu, parku, na swojej ulicy czy w placówce, do której uczęszczają nasze dzieci?